U ŽMINJU NA
ŠTERNI PREDSTAVLJEN
redizajnirani i novo
izrađeni Žminjski rićin, zaštičen u Državnom zavodu za intelektualno .
vlasništvo pod brojem D20110114 A
U
sklopu ovogodišnjeg Sabora čakavskog
pjesništva predstavljen je originalni suvenir - žminjski rićin, replika naušnice iz
9. stoljeća koju je u
suradnji s Općinom Žminj Arheološkim muzejom Istre iz Pule. Katedrom Čakavskog sabora te Gradskom knjižnicom Pula – čitaonicom Žminj
izradila zlatarna ''Claudia zlato'' iz Svetvinčenta.
Predstavljanje
naušnice
povjereno je voditelju srednjevjekovne zbirke Arheološkog muze|a Istre u Puli
Željku Ujčiću, koji je predstavio istraživanje starohrvatskog groblja kod škole u Žminju, gdje su pronađene naušnice, a koje je od 1955. do 1957. istražio upravo Arheološki muzej Istre.
Originalni primjerci žminjske naušnice čuvaju se u muzeju i zaštićeni su upisom u Registra kulturnih dobara
Republike Hrvatske te kao takvi predstavljaju kulturno dobro.
Cilj ovog projekta je izraditi
nosive
naušnice priIagođene današnjici, u
više dimenzija te ostvariti i realizirati didaktički i turistički marketing žminjskog rićina kako bi on postao prepoznatljiv kulturni
proizvod i kao turistički suvenir promovirao područje Žminjštine istarske regije, a i Hrvatske kao cjeline.
Naušnica je nađena upravo na starohrvatskoj nekropoli u Žminju a pripadala je nošnji starohrvatskog
seljačkog stanovništva na području Žminjštine za
vrijeme franačke vlasti u 9. i
10. stoljeću.
- Starohtrvatsko groblje u Žminju najznačajniji je svijedok novog naseljavanja
poluotoka početkom 9. stoljeća. Bio je to izraz franačke državne politike nakon pobjede
nad Avarima 796.
- pobjede Franaka i saveznika Slavena iz
Istre koje predvodi dux Ivan. Pogrebni običaji i nalazi, gdje su naušnice
najvažnija tipološka odrednica, datiraju groblje u vrijeme od sredine 9. stoljeća do sredine 10. stoIjeća,
kada Istra pripada Svetom
Rimskom Carstvu i Italskom kraljevstvu – dakle, to je vrijeme i
naših naušnica, kazao je Ujčić.
Na srednjovjekovnom groblju pronađeno
je 227 grobova, a Ujčić ističe
"Groblje hrvatskih doseljenika
u Žminju bez priloga, samo s
nakitom, za razliku od grobova iz Buzeta i
Motovuna samo s nakitom, izražava već izrazito kršćansko stanovništvo oko žminjskog
kaštela.
Na groblju je pronađeno dvadesetak prstena , a naušnice su najzastupljeniji nalaz”.
Naušnica je izrađivana
od srebra i bronce ili je bila posrebrena, Jagode su joj izrađene od dvije spojene polutke
ovalnog oblika, što pripada mediteransko-bizantskoj tradiciji, a naušnica zapravo ima više vrsta te se svrstavaju u nekoliko skupina.
- Stanovnice Žminjštine tada nose također i
nakit proizveden
u većim primorskim gradovima - Puli i Poreču gdje, premda pod Francima, i dalje živi zanatska tradicija kasne antike i Bizanta. Također se očekuje da su naseljenici u Žminj ovaj nakit donijeli i pri kolanizaciji Dalmacije jer su izolirani gradovi Split i Zadar, kao i kvarnerski otoci, puno
dulje pod bizantskom vlašću. Posebno se istiće druga starohrvatska - dalmatinska skupina naušnica s, jednom, dvije, tri ili četiri takozvane šuplje jagode, a treća
skupina manje je atraktivna zbog ukrasne
skromnosti - jednostavne karičice s kukicom ili pojačanom žicom ili koljencima pojašnjava Ujčić.
Zastupljene su i ketlaške naušnice, koje su tipične za područje Slovenije, dijelove Austrije i Furlanije te bjelobrdske kulture , koja je tipična za područje Slavonije.
Na spojevima polutki opasana je obična ili u jednom redu pletena filigranska nit. Obična ili pletena žica ovijena je i na
krajevima jagoda, kroz koje prolazi karika. Naušnice su zatvorene (nemaju kopču), a to znači da se nisu
nosile na ušima, nego na traci ovijenoj oko glave, odnosno na
pletenicama kose, na što ukazuju ostaci
tekstila kod nekih naušnica.
- Raznovrsnost stilskog
podrijetla
naušnica iz Žminja naglašava
zanatski kasnoantički supstrat i tradiciju stalne veze našeg poluotoka naročito s dalmatinskim, ali i prialpskim panonskim proslorom tijekom, nešto više od ovih spomenutih
stotinu godina. Naravno, naušnice su se mogle
prenositi i na pokoje generacijsko
koljeno. Naušnice iz Žminja spomen su na naše daleke pretke sjećanje na naše rođake iz duboke prošlosti, one su sada naša memorja naše povjesti. Čitav jedan milenij te uzorite i ponosne žene, bake i
pramajke očuvale
su za nas ovaj nakit
sve do današnjih
dana. Siguran sam da su one sada sretne i zadovoljne jer nakon tisuću godina. dakako uz pomoć arheologije i suvenira one sada simbolićno svoj nakit ponosno predaju u nasljeđe svojim prapraunukama,zaključio je
Ujčić.
NOVO IZRAĐENI ŽMINJSKI RIĆIN KOMERCIJALIZIRAN JE I MOŽE SE KUPITI
OD SREBRA , ZLATA I DRUGIH MATERIJALA U TRGOVAČKO ZLATARSKOM OBRTU ''CLAUDIA
ZLATO'' U SVETVINČENTU I ŽMINJU.
|